Advertise Here
Want to advertise here? Get started for as little as $5

The Koyal Group : Forum : Science Breaktroughs The Koyal..


[reply] [quote]

Science Breaktroughs The Koyal Group InfoMag: Nästa hälsa genombrott: Var kommer det ifrån?

9 Years Ago


Science Breaktroughs The Koyal Group InfoMag – Rullande hennes ögon, beskrev min granne en hälso genombrott hon hade läst om. Hon spegling samma attityd av hopp med reservationer som många har när de hör dessa annonser som marknadsför den senaste behandling för sjukdomar.  

Naturligtvis dragningen till genombrott är stort. Alla vill vara bra.  

Försök att hitta hälsolösningar börjar ofta med mindre invasiva metoder - restriktiva dieter, livsstilsförändringar, mindfulness meditation. Andra hoppas på en föreskriven regim av medicin eller i en ny teknik. Behovet av att vara väl håller oss ute.  

Men, i stället för att föra försäkran, läkare kritik av nuvarande praxis i allt högre grad orsakar skakningar. Till exempel, en artikel nyligen, "förebådade Behandlingar ofta misslyckas med att leva upp till sitt löfte," drar slutsatsen att domen är fortfarande ute på många nya läkemedel och förfaranden. Och en artikel av Luis Collar, MD, kritik med en hisnande - vissa skulle säga förvillande ärlig - syn på nuvarande allopatiska metoder. Han nämner att det behövs mer rigorös, vetenskapligt tänkande, opåverkad av ekonomiska krav eller status-quo positioner. En Business Insider artikeln citerar forskning som visar att glutenkänsligheten, den oro som driver 30 procent av amerikanerna att köpa glutenfria livsmedel, faktiskt inte existerar. Kanske i ett försök att dämpa bestörtning, att artikeln öppnas och stängs med ett hurra för vetenskap ". Det fungerar"  

Men heja eller inte, kvarstår det faktum att det vetenskapliga tänkande som driver forskare gör "jobbet."  

Den producerar fler röster i biologiska, neurologiska, psykologiska, och andra typer av forskning, alla tittar på tankeprocesser som styr kroppen i mer djupgående än någonsin tidigare, bland annat ökad användning av kropp-själ, och även andliga, tekniker.  

Mänskligheten har alltid individuellt utforskat andliga metoder, men forskning om hur andliga tänkande erbjuder lagt hälsovärde är en relativt ny företeelse. Och med tanke på andlighet och vetenskap tillsammans i samma sammanhang är ännu mer spetsen.  

Men att fokus är inte ny. När Mary Baker Eddy publicerade att Jesus var "den mest vetenskapliga mannen", förklarade hon - och visade att läka utfall - att hans kurer var baserade på Guds kraft som den gudomliga Princip eller orsak. Hon avslutade: "Han störtade under materialets yta av saker, och fann den andliga orsaken" ("Vetenskap och hälsa med nyckel till Skriften," s. 313.).  

Hennes forskning ingår andlighet och vetenskap i samma sammanhang. Många idag har kommit fram till att de andliga kvaliteter medkänsla, tolerans, glädje, tacksamhet är hälsosam. Förbättrad fysiska välbefinnande är nu allmänt erkänd som kopplade till andlig tänka och leva. En central fråga är, är denna koppling en provable vetenskap?  

År sedan jag inte var ute efter en koppling mellan fysiska välbefinnande och andlighet, men för andlig mening i mitt oroliga liv. Sedan i min tidiga 20-talet, medan det i ett hotell, jag plötsligt kollapsade i förlamning och extrem smärta. Utan syn eller tal i ett tillstånd som senare identifieras av en medicinsk praktikant som hängande dödlig, kunde jag bara lyssna när min man höll mig och läsa från Vetenskap och hälsa, en bok som han nyligen hade hittats. Vad hände sedan bedövas oss båda: Jag kände en djup frid, och alla symptom stoppas omedelbart. Intuitivt kände jag att här var en pålitlig, villkorslös kärlek som jag ville förstå. Det var en vetenskap att lära sig och leva (se Christian Science Sentinel, April 12, 2004).  

En vetenskaplig bön-praxis som leder till mer positiva hälsoeffekter? Det kan vara dags för en djupdykning i att tänka på bön som är vetenskapligt, baserad på gudomlig lag. Tänk om alla kan lära sig vetenskapliga lagar som definierar Gud och livets inneboende hälsa? Om det är nästa stora hälsa genombrott, vem vill missa det?